Buster Keaton arbeitet als Filmvorführer in einem Kleinstadtkino, träumt aber davon, Detektiv zu werden. Gegen einen schurkischen Rivalen konkurriert er um die Liebe eines Mädchens aus der Nachbarschaft. Während einer Vorführung träumt sich Buster in den projizierten Film hinein und verwandelt sich in den Meisterdetektiv Sherlock Holmes Junior. In dieser Rolle bekämpft er eine Verbrecherbande, deren Anführer Busters Nebenbuhler in der realen Welt ähnlich sieht. Eine der originellsten und technisch raffiniertesten Stummfilmkomödien schlechthin und eine selbstreflexive Hommage an das Medium Film.
Buster Keaton works as a projectionist in a small-town cinema, but dreams of becoming a detective. He competes against a nefarious rival for the love of a neighbourhood girl. During a film screening, Buster dreams himself into the film that is being projected and transforms into the master detective Sherlock, Jr. In this persona, he fights a gang of criminals whose leader resembles Buster’s rival in the real world. One of the most original and technically sophisticated silent film comedies of all time and a self-reflexive tribute to cinema as a medium.
Wirklichkeit, Traum und Kino sind im Film mit viel Zartheit und Grazie dargestellt. Der Traum eines komischen Menschen gibt dem Possenhaften alle Möglichkeiten, aber das Ganze bekommt eine melancholische Gedämpftheit und eine feine und durchdringende Ironie. Erstaunlich ist auch hier wieder die wunderbare Instinktsicherheit der Amerikaner, für das ihnen Gemäße den vollendeten Ausdruck zu finden. Wie der kleine Buster Keaton vom Vorführen eines Films in diesen hineinfindet und von hier zum Helden einer Traumposse aufsteigt, das ist eine wundersame Abfahrt. Und wie die trübselige Prosa langsam von der wahnsinnigsten Poesie überflügelt wird, aber die Wirklichkeit diesmal dem Poeten hält, was der Traum versprach, das ist selber ein Stück echter Poesie.
Ernst Blass, in: Berliner Tageblatt, 24.5.1925
As one watches SHERLOCK JR. being unfurled on the Rialto screen, one might observe with a sigh after 500 feet have passed that it is about time the comical Buster Keaton skipped into action. Just about then you realize that something has happened – one of the best screen tricks ever incorporated in a comedy – and laughter starts, and for the balance of the picture you smile, snigger, chuckle, grin and guffaw. As the embryo sleuth whose actual occupation is that of a projection machine operator in anondescript motion picture theatre, Mr. Keaton finds the tables turned on him when the pawn ticket for a stolen watch is discovered in his own pocket. He returns to work, dejected at the thought of losing his girl, and falls asleep in the operator’s booth as a picture is being screened. What one sees is his dream, which in a measure is something like the dream sequence in HOLLYWOOD.
Of course the first part of this long sequence is boisterously funny, and nary the flicker of expression crosses the Keaton countenance, except through the eyes. His face might be made of stone for allthe resiliency there is in it. There is an extremely good comedy which will give you plenty of amusement, so long as you permit Mr. Keaton to glide into his work with his usual deliberation.
The New York Times, May 26, 1924