DER SEERÄUBER war einer der ersten abendfüllenden Spielfilme, die komplett im damals neuen Zweifarben-Technicolor-Verfahren gedreht wurden. Die Geschichte um eine kunterbunte Piratenbande gibt dem Star Douglas Fairbanks eine passgenaue Gelegenheit, mit seinen heldenhaften Taten und Kunststücken zu glänzen. Erst mit der neuen digitalen Restaurierung des New Yorker Museum of Modern Art hat der für damalige Verhältnisse sehr teuer produzierte Film seine ursprünglichen warmen Farbtöne zurückgewonnen. Ein – im wahrsten Sinne des Wortes – bunter Abschluss der diesjährigen Jubiläumsausgabe des Bonner Sommerkinos!
THE BLACK PIRATE was one of the first feature-length films to be shot entirely in the all-new two-colour Technicolor process. The story about a motley band of pirates provides the star Douglas Fairbanks an ideal opportunity to shine with his heroic deeds and feats. It wasn’t until the New York Museum of Modern Art’s new digital restoration that the film, which at the time was extremely expensive to produce, regained its original warm colour tones. A colourful – in the truest sense of the word – conclusion to this year’s anniversary edition of the Bonn Summer Cinema!
Metropoltheater. Douglas Fairbanks bewies gestern wieder einmal seine große Anziehungskraft. Als Pirat war er gekommen; die Romantik des Seeräuberlebens findet in ganz besonderem Maße ihre Bewunderer und Fairbanks als Seeräuber ist Klasse für sich. Die Handlung des Films ist übrigens bei aller starken Romanhaftigkeit sehr spannend. Dazu kommt der Zauber der Kostüme, die wildverwegene und so malerische Banditentracht, die Umwelt einer längst verwichenen Zeit, alte Segelschiffe von großer Schönheit. Aber über allem Douglas Fairbanks, der „schwarze Pirat“, der eigentlich ein Herzog ist, eine Prinzessin rettet und eine ganze Seeräuberbande unschädlich macht. Die sportliche Geschmeidigkeit und Gewandtheit des Darstellers zu sehen, ist ein ästhetischer Genuß für sich. Wie er sich vom Meere aus über das Steuerruder hinaufschwingt, Stockwerk um Stockwerk des Schiffes und schließlich ins Takelwerk, wie er herniederkommt durch die großen Segel an seinem Messer hängend: Das alles ist von ganz unbeschreiblicher Eleganz.
Der Film ist ganz farbig im Technicolorverfahren hergestellt und zwar mit künstlerisch vollendetem Geschmack. Die Farben sind so sorgsam gewählt, daß alles was bisher im Farbenfilm oft kitschig und grell erschien, vermieden ist und Bilder von harmonischer Schönheit erzielt werden. Schon um ihretwillen allein lohnt es sich, den Film anzusehen.
General-Anzeiger für Bonn und Umgegend, 5.2.1927
Douglas Fairbank’s glorious chromatic production, THE BLACK PIRATE, was presented last night at the Selwyn Theatre before a gathering that included a host of celebrities from various walks of life. The audience was ushered into the realm of piracy by the singing of “Fifteen Men on a Dead Man’s Chest” and afterward by a ghost-like voice that asked every one to go back to the days of blood-thirsty sea robbers. With its excellent titles and wondrous colored scenes this picture seems to have a Barrieque motif that has been aged in Stevensonian wood.
In it there are many clever ideas that will assuredly appeal to every reader of “Treasure Island,” or the man who as a youngster felt his heart throb on listening to the accounts of the terrifying Blackbeard and brutal Morgan, those English marauders of the Spanish Main. There is the buried treasure, the blowing up of vessels, the romance involving a beautiful girl, the nonchalant use of cutlasses and knives, the dramatic episode of the handsome hero walking the plank and the subsequent capture of the greedy robbers.
Mr. Fairbanks realized that color must be subordinated to the action of the episodes, and therefore, although the telling prismatic effects occasionally reap their full reward, they are put forth with deliberation and restraint. In this photoplay, which was made by the Technicolor process, there is no sudden fringing or sparking of colors, the outlines being always clearly defined without a single instance of the dreaded trembling “rainbow” impinging itself on the picture. For the most part modulated shades are employed, such as sepia, the dominating tone which is farmore effective than a lavish scattering of reds and greens. In fact, decisive red is only depicted to show the blood on the hands of a man or on his sword.
Mordaunt Hall, in: The New York Times, March 9, 1926